Algemeen UITGELICHT

HORECA NEDERLAND krijgt (on)bewust een gouden kans!

Daar sta je dan als 17-jarige met twee colaflessen in je handen. Het is als memoryspelen voor bijna volwassen pubers. De jacht in de supermarkt als jonge puber is veranderd. Je staat niet meer vakken te vullen terwijl je nog snel even met je rolcontainer langs de counter kunt lopen om een knipoog te geven aan Miep achter de kassa.

Tegenwoordig scant oma haar boodschappen zelf, en dat is nou niet echt aantrekkelijk als jonge bink. De caissière is namelijk doorgegroeid naar een playbackende lokale TikTok-held, waar ze later spijt van krijgt als ze erachter komt dat haar cv waardeloos is geworden. Misschien heb je geluk en heeft de supermarkt een influencer ingehuurd. Wat zijn ze toch leuk, die springende modellen achter de hamsters aan, met een borrelplank waar zelfs Corrie Konings haar rentree mee kan maken.

(Maar de waarheid erachter is wrang: het is niet je klantcontact dat je verder doet groeien.Klaar met vakken vullen staat symbool voor iets nuttigs gaan doen, zeker in je jonge jaren.
Deze mooie puberjaren hoef je niet te vergooien in een koelcel voor drie uur per avond, terwijl je ook kunt leren koken en ontdekken wat voor moois onze aarde geeft en waarom voeding zo bijzonder is. Of sterker nog: je kunt getuige zijn en actief deelnemen aan een mooie avond waar mensen het ja-woord geven, waar opa en oma hun 80ste verjaardag vieren, waar je viert dat je een diploma hebt gehaald, waar je successen deelt of bijpraat met vrienden die je al jaren niet hebt gezien. Waar je verhalen hoort over sport en talent, waar je...
De kwark die je in gangpad 8 hebt laten vallen, zal niet de indruk geven dat iemand je komt helpen – en juist daarom is teambuilding zo belangrijk.

Ondernemers Rob Lammers & Levi Warmerdam lanceerden Klaarmetvakkenvullen.nl. Levi is van 14-jarige werknemer doorgegroeid binnen de organisatie en nu door naar ondernemer, ooit begonnen vanuit zijn horeca-hart. Maar wat is een horecahart? Voor iedereen is dat anders. Alles wat we doen en willen creëren is vaak de meerwaarde, de toevoeging en altijd het streven om een footprint achter te laten, waardoor de gast misschien wel terugkomt.
We hopen vooral dat gasten verhalen vertellen over hoe mooi, hoe fijn geregeld, hoe verrassend, hoe spontaan het was – en waarom ze de deur uitgaan. Gewoon beseffende dat we ons verdiende geld vaak uitgeven aan reizen, feesten en warme familiebanden. Voor de evenementenbranche is het niet anders: alle evenementen die we organiseren zijn voor teams van mooie bedrijven die samenwerken. De trainingen en leiderschapsdagen zijn niet altijd puur 'fun'. Welke rekeningbetaler wil alleen maar de fun? Je wilt je team bedanken voor hun inzet en samen groeien, rekening houdend met alle hobbels op de weg van het ondernemerschap. Werk en privé... privé en werk...

Na twee jaar ontwikkelen en onderhandelen hebben ze het voor elkaar. En wat een mooie reis hebben we achter de rug, met in onze rugzak de horeca. De coronajaren hebben er ingehakt – de energieprijzen, de loonstijgingen – maar altijd bleef de overtuiging dat het zou lukken. De insteek is altijd geweest: 100% gratis voor de horeca, een platform waar we kunnen verbinden, samenwerken, nieuwe medewerkers zoeken, en waar ze ons kunnen vinden. Waar we transparant zijn over inkoop en waar we leren over de regels rondom verduurzamen. Zodat het betaalbaar blijft voor onze gasten, maar ook om ons talent in de branche te houden of in te werken. Onze branchevereniging heeft ons laten barsten tijdens en na de coronajaren – laten we dan maar de concurrentie aangaan. Bij ons geen lidmaatschap waar je niets voor terugkrijgt.

En vandaag is het D-Day. Als een Spitfire met spandoek duiken we dwars over een nationaal evenement: de Dutch Grand Prix.

Een (MAX)imaal hart ervoor!
Want er is geen weg meer terug, nadat we hoorden dat er pyjamadagen zijn in de zorg omdat de zzp'er er niet meer is en onze oudere bevolking kan kiezen of ze een dag niet uit bed worden gehaald. Waanzin ten top. Geen wonder dat de bouw van het platform vertraging heeft opgelopen.
Volledig uitgebouwd voor werkend en ondernemend Nederland, die iets met passie willen gaan doen. Waar we de horeca nog steeds het grote hart toedragen, maar waar we ook next level zijn gegaan.
Inmiddels is het platform uitgegroeid tot een landelijk initiatief, waar alle projecten samenkomen. Waar werkgevers hun carrière kunnen tonen. Waar alle sectoren hun stagiairs en vacatures kunnen plaatsen. Van zorg en techniek tot retail en onderwijs: het doel is één centrale plek waar werkgevers en jeugdige werkzoekenden elkaar sneller vinden.
De toekomst is niet vergeten en niet lui, maar je moet hun taal gaan spreken!
"De horeca leert je dingen die geen enkel boek je kan bijbrengen," zegt Lammers. "Gastheerschap, samenwerken, omgaan met emoties, sales, commercie – het is bedrijfskunde ten top! Maar o zo belangrijk om verder te gaan.
De onvoorwaardelijke vaardigheden die o zo belangrijk zijn, dat principe wil ik met dit platform breder trekken: jongeren perspectief geven en werkgevers helpen het personeelstekort aan te pakken."